loading...
انجمن تخصصي متـــــــــــــــــــالورژي
آخرین ارسال های انجمن
حامد رنجبری بازدید : 303 یکشنبه 20 آبان 1397 نظرات (0)

 

دستورالعمل جوش استاندارد (Standard WPSs)

 

استانداردهای مختلفی برای کنترل کیفی و چگونگی اجرای عملیات جوشکاری وجود دارد. اما تقریبا تمامی کدها و استانداردهای موجود، اجرای عملیات جوشکاری را بر اساس یک دستورالعمل جوش (WPS) تایید شده الزام کرده اند. هر اتصال باید دارای یک WPS و هر یک یا چند WPS باید بر اساس الزامات کد مربوطه دارای یک PQR باشند. از طرفی تدوین یک PQR دارای مراحل مختلفی است که کاری زمان بر و پر‌هزینه می‌باشد. از توضیحات ارائه شده چنین استنباط می شود که تدوین مستندات جوشکاری٫ کاری بسیار مشکل است- که در بسیاری موارد چنین نیز هست.

 

 

جهت شرکت در دوره های خصوصی انجمن تخصصی متالورژی ایران ، اینجا کلیک کنید.

 

برای دانلود استاندارد به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

حامد رنجبری بازدید : 187 شنبه 19 آبان 1397 نظرات (0)

 

معرفی تست نشر صوتی ( Acoustic Emission Test )

 

این تست روشی جدید و بسیار پیشرفته در بخش تست های غیرمخرب می باشد . این تست دامنه کاربرد وسیعی در صنعت مخازن ذخیره ، لوله کشی ، راکتورها و بازرسی های غیرمخرب گوناگون دارد .

مکانیزم کار در این روش بدین صورت می باشد که امواج فراصوت به درون قطعه ارسال می شوند اما تفاوت این روش با تست های رادیوگرافی یا التراسونیک در این است که امواج ارسال شده در تست نشر صوتی ، درون محصول مورد نظر را هنگام وقوع ، تجزیه و تحلیل می کنند.

مخترع این روش فردی به نام Joseph Kaiser در سال 1950 میلادی بوده است . ایشان در دانشگاه متالورژی مونیخ مقاله ای را تحت نام بررسی رویدادهای امواج فراصوتی در تست کششی ارائه کرده و در نتیجه این مقاله ، قابلیت تست نشر صوتی بوجود آمد.

 

جهت شرکت در دوره های خصوصی انجمن تخصصی متالورژی ایران ، اینجا کلیک کنید.

 

برای دانلود استاندارد به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

حامد رنجبری بازدید : 239 چهارشنبه 16 آبان 1397 نظرات (0)

 

تست التراسونیک ( Ultrasonic Test )

این تست ، در رده تست های غیرمخرب قرار و دارای کاربردهای متنوعی می باشد که از جمله آنها می توان به بررسی قطعات جوشکاری شده ، ماشین آلات ، نمونه های صنعتی و ... اشاره کرد. قبل از شرح کامل این تست باید آشنایی کلی با نحوه انجام تست داشته باشیم.

همانطور که گفته شد این تست یک تست غیرمخرب است به این معنی که نمونه مورد نظر پس از انجام تست التراسونیک ، هیچ گونه تغییر شکل و تخریبی را متحمل نخواهد شد و کاملا سالم ( دقیقا مشابه همان نمونه قبل از تست ) خواهد بود.

این تست برای بررسی عیوب عمقی ( داخلی ) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا از دستگاه های مخصوصی برای انجام این تست استفاده می شود. این دستگاه شامل یه پراب جهت ارسال و دریافت امواج فراصوت ، کابل متصل کننده پراب به صفحه نمایشگر ( منبع تحلیل ) و صفحه نمایشگر ( منبع تحلیل ) دستگاه التراسونیک می باشد.

 

جهت شرکت در دوره های خصوصی انجمن تخصصی متالورژی ایران ، اینجا کلیک کنید.

 

برای دانلود استاندارد به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

حامد رنجبری بازدید : 374 سه شنبه 15 آبان 1397 نظرات (0)

 

تست رادیوگرافی از مهمترین تست های غیرمخرب در صنعت می باشد که استانداردهای مختلفی برای این تست وجود دارند از جمله می توان به استانداردهای ASME ، ASTM ، ISO و API اشاره کرد .

در این تست امواج رادیویی از قطعه عبور داده شده و بازتاب این امواج ( نور عبوری از نمونه ) باعث مشخص شدن نوع عیوب در نمونه خواهد شد.

لازم بذکر است که تست ها VT ، PT و MT برای بررسی و مشخص کردن عیوب سطحی در نمونه و تست های UI ، ET و RT برای مشخص کردن عیوب سطحی و زیرسطحی ( عمقی ) می باشند.

امواج تست رادیوگرافی خطرناک و برای سلامتی انسان شدیدا مضر است به همین دلیل هنگام انجام این تست حتما باید افرادی تا شعاع مشخصی دور شده و علائم هشدار دهنده حین انجام تست ، نصب شود تا افراد به منطقه ای که این تست در آن انجام می شود ، نزدیک نشوند.

 

جهت شرکت در دوره های خصوصی انجمن تخصصی متالورژی ایران ، اینجا کلیک کنید.

 

برای دانلود استاندارد به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

حامد رنجبری بازدید : 676 سه شنبه 15 آبان 1397 نظرات (0)

 

آشنایی با استانداردهای ASTM ، ASME و API

 

امروزه با توجه به گسترش صنایع مختلف نیاز به مراجع تایید شده جهت طراحی ، ساخت ، نصب و بازرسی فنی ضروری می باشد .صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، پالایشگاه ها و نیروگاه ها نیز از این مورد مستثنا نیستند و استفاده از روش های قدیمی سعی و خطا منجر به خسارات جبران ناپذیری می گردد.

در واقع استانداردها قوانین مشخص شده ای هستند که هم می توانند به صورت جهانی و فراگیر و هم به صورت منطقه ای و ناحیه ای مورد استفاده قرار گیرند.

اولین فعالیت محسوس در این زمینه در اواخر قرن نوزدهم در امریکا شکل گرفت و با توسعه بخش های صنعتی ، شکل وسیع تری به خود گرفت .

انجمن صنعت نفت ، انجمن مهندسان مکانیک ، انجمن آزمایش مواد ، انجمن جوشکاری و ... از جمله مواردی هستند که دارای استانداردهای مخصوص به خود بوده و این استانداردها علاوه بر امریکا در کشورهای دیگر هم مورد استفاده می باشد.

 

جهت شرکت در دوره های خصوصی انجمن تخصصی متالورژی ایران ، اینجا کلیک کنید.

 

برای دانلود استاندارد به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

تعداد صفحات : 9

درباره ما
Profile Pic
دوستان گرامی ، این وبلاگ می کوشد تا جدیدترین و کاربردی ترین مقاله های علمی خارجی و ایرانی ، پروژه ها ، پاورپوینت ها ، نرم افزار ها ، فیلم های مهندسی مواد و ... را برای شما عزیزان فراهم نماید تا شما عزیزان برای یافتن موارد ذکر شده ، کمترین وقت و هزینه را در کنار بالاترین کیفیت مطالب ، متحمل شوید . لطفا با نظرات و پیشنهادات سازنده ی خود ، ما را در هرچه بهتر شدن این وبلاگ و مطالب آن راهنمائی فرمائید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما براي بهترين گرايش در هر مقطع چيست؟ انتخاب گزينه بيش از يكي مي باشد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 475
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 580
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 87
  • بازدید امروز : 212
  • باردید دیروز : 137
  • گوگل امروز : 22
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 349
  • بازدید ماه : 6,297
  • بازدید سال : 96,841
  • بازدید کلی : 463,232
  • پروفایل مدیریت وبلاگ